شرکت مسافربری میهن نور

حقوق مسافر

مسافران در زمان سفر حق و حقوقی دارند که لازم است با آن آشنا شوند، در ادامه این حقوق بیان شده است.


 
مسافر حق دارد :
 
بلیط مسافرتی به نام خود را در اختیار داشته باشد . بلیط ، قرارداد حمل بین شركت و مسافر است كه بر اساس آن شركت مسئول جابجایی مسافر از مبداء تا مقصد سفر در یك دوره زمانی مشخص با وسیله نقلیه معین می باشد.  
 
بلیط صادره متعلق به مسافر می باشد و در صورت اخذ وجه و صدور بلیط، ارائه سرویس حمل و نقل و رساندن مسافر به مقصد مندرج در بلیط تكلیف شركت و حق مسافر است.
 
مسافر می تواند صدور بلیط دسته جمعی برای خود و همراهان خود را از شركت مطالبه نماید.
 
مسافران با سن كمتر از 2 سال حق بهره مندی از سرویس رایگان حمل و نقل بین شهری را بدون اختصاص صندلی دارا می باشند.
 
به اطلاعات سفر دسترسی آسان داشته باشد. اطلاعات سفر از قبیل نرخ خدمات، نوع خدماتی كه مسافر باید دریافت کند، شناسائی نام راننده و مشخصات ناوگان مورد بهره برداری، مسیر سفر، محل پیاده شدن، محل های توقف برای نماز و صرف غذا و... می باشد.
 
بطور آزادانه نسبت به انتخاب شركت مسافربری و انتخاب صندلی جهت صدور بلیط اقدام نماید. به منظور حصول اطمینان از دریافت خدمات استاندارد،  پروانه فعالیت ارائه كننده خدمات را رویت و مطالعه نماید.
 
از رفتار مناسب و حسن برخورد و تكریم كاركنان شركت و رانندگان و خدمه سرویس های مسافرتی برخوردار گشته و شئونات اخلاقی و اسلامی و انسانی در محیط سفر های بین شهری در باره وی كاملاً رعایت گردد.
 
از خدمات به موقع و بدون تاخیر بهره مند گردد. در صورت بروز تاخیر در حركت وسیله نقلیه در زمان تعیین شده، شركت مكلف است در اسرع وقت و حداكثر تا یك ساعت نسبت به جایگزینی وسیله نقلیه مناسب اقدام نماید.
 
شركت باید مسافرین را در زمان مناسب و معمول و با پرهیز از ایجاد تاخیرهای غیر معمول در حین سفر و خارج شدن ناوگان از مسیر اصلی برای مسافرگیری و ... به مقصد برساند.
 
در چار چوب مقررات نسبت به انصراف از سفر و استرداد بلیط خود اقدام نماید.
 
در صورت انصراف مسافر از سفر، بهاء بلیط تا یك ساعت قبل از حركت 90% و بعد از آن 50% از كل مبلغ بلیط باید به مسافر مسترد گردد.
 
در صورت بروز تاخیر بیش از یك ساعت در اعزام وسیله نقلیه و بنا به درخواست مسافر، كل مبلغ بلیط بایستی به مسافر برگشت داده شود.
 
از خدمات مطلوب و كاملاً بهداشتی در محیط سفر های بین شهری بهره مند گردد . به ویژه توزیع آب آشامیدنی باید بوسیله ظروف یكبار مصرف صورت پذیرد و تهیه و توزیع مواد خوراكی از مراكز دارای مجوز بهداشتی معتبر و با استفاده از مواد بسته بندی شده دارای پروانه ساخت و دارای تاریخ مصرف معتبر صورت پذیرد. در محل های مجاز ( به غیر از اطراف پایانه های مسافری ) و با رعایت اصول ایمنی و مقررات ترافیكی از وسیله نقلیه پیاده شود.
 
در مكان های مناسب و به مدت لازم برای انجام فرایض دینی و همچنین صرف غذا در حین سفر توقف نماید.
 
با توجه به طول زمان و بعد مسافت سفر، توقف در زمان های مناسب بین مسیر حق مسافر است و رانندگان باید جهت تامین نیازهای ضروری مسافرین و رفاه حال آنان با مسافران و بویژه گروه سالمندان و كودكان و بیماران مساعدت و همراهی لازم را بنمایند.
 
پس از اتمام عملیات فروش اینترنتی بلیط، پیام كوتاه جهت تایید خرید بلیت دریافت و تصویر چاپی بلیط خریداری شده را دریافت دارد.
 
با رعایت حال سایر مسافرین از تجهیزات و امكانات رفاهی وسیله نقلیه از قبیل كولر، بخاری، آبسرد كن، تلویزیون و... بهره مند شود.
هرگاه وسیله نقلیه در طول مسیر سفر به هر علت از كار بازماند ، امكان ادامه مسافرت با وسیله نقلیه مناسب در اسرع وقت و بدون ایجاد هزینه ای اضافی از سوی شركت برای وی فراهم گردد .
 
توشه همراه خود را تا سقف وزنی 20 كیلوگرم بصورت رایگان در سفر های بین شهری حمل نماید (هزینه حمل اوزان بیشتر با توجه به ابعاد و وزن توشه توافقی است).
 
حداكثر وزن مجاز توشه همراه هر مسافر 40 كیلوگرم می باشد و مسئولیت حفظ و حراست از توشه و جبران كلیه خسارات وارده به توشه تحویل شده به شركت یا فقدان آن بر عهده شركت و راننده تحت پوشش است.
 
شركت باید برچسب شماره دار توشه را كه شماره آن در بلیط درج شده است بعنوان رسید توشه به مسافر تحویل دهد.
 
پذیرش توشه همراه مسافر در تاریخ حركت مندرج در بلیط بطور رایگان و نگهداری و حفاظت از آن تا قبل از آغاز سفر و حمل ویلچر همراه مسافران معلول بطور رایگان تكلیف شركت و حق مسافر است.